- Obróć koło, aby ustawić zawór dętki w wygodnej pozycji do pompowania i zdejmij plastikową nakrętkę z zaworu.
- Odwołaj się do instrukcji na stacji Toolbox, żeby sprawdzić rodzaj zaworu w Twoim rowerze oraz przy pomocy którego otworu w pompce należy go pompować. W przypadku zaworu Presta konieczne jest poluzowanie nakrętki na końcu wentyla.
- Sprawdź zakres zalecanego ciśnienia (BAR/PSI) dla Twojego roweru. Zwykle tą informację można znaleźć z boku opony. Standardowo jest to wartość ok. 3 BAR
- Otwórz dźwignię adaptera pompki, umieść na zaworze i zamknij
- Napompuj koło sprawdzając wskazania ciśnieniomierza.
- Zdejmij adapter pompki, odwieś go na miejsce
- Zakręć plastikową nakrętkę (w przypadku zaworu Presta nie zapomnij dokręcić metalowej nakrętki)
- Zawieś rower za siodełko na stacji Toolbox, zmień przerzutkę na najmniejszą zębatkę (znacznie ułatwi to zdjęcie koła), oraz rozepnij hamulec – najpierw zaciśnij go rękoma, a następnie uwolnij linkę (w przypadku hamulców tarczowych nie ma takiej potrzeby).
- Otwórz zacisk koła lub poluzuj nakrętki na osi i wyjmij koło.
- Oprzyj 2 łyżki do opon o obręcz i podważ oponę, a następnie przeciągnij jedną łyżką dookoła obręczy
- Wyjmij dętkę, a następnie sprawdź, czy przedmiot, który ją przebił nadal nie znajduje się po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie opony. Jeżeli dziura jest duża oponę należy wymienić.
- Jeżeli masz przy sobie łatki do opon możesz nimi szybko zakleić przebite miejsce. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak wymiana dętki na nową.
- Sprawną dętkę należy delikatnie napompować, aby nabrała kształtu. Następnie umieść ją wewnątrz opony, rozpoczynając od włożenia zaworu w otwór w obręczy.
- Przy pomocy łyżki załóż krawędź opony na obręcz, a następnie [url=pompowanie koła]napompuj dętkę[/url]
- Zainstaluj koło z powrotem w rowerze i zapnij hamulec.
Co jakiś czas należy sprawdzić, czy w naszym rowerze nie pojawiły się tzw. ”luzy”. Chodzi o sytuacje, gdy z biegiem czasu niektóre śruby samoczynnie odkręcają się, przez co poszczególne części nie są ze sobą idealnie zespojone. Dobrze jest sprawdzić każdy element z osobna i dokręcić tam gdzie jest to konieczne w celu uniknięcia niebezpiecznej awarii oraz szybszego zużycia sprzętu. Przy dokręcaniu należy jedynie pamiętać, by nie używać zbyt wielkiej siły, co grozi uszkodzeniem gwintu.
- Regulację rozpoczynamy od umieszczenia łańcucha na największej zębatce z tyłu i najmniejszej tarczy z przodu.
- Sprawdź czy prowadnica przerzutki ustawiona jest równolegle do łańcucha. Jeżeli nie, konieczna jest poluzowanie śruby mocującej i korekta jej ustawienia.
- Na przerzutce znajdują się 2 śruby regulacyjne oznaczone symbolami L (low) i H (high). Dokręcamy śrubę L aż do momentu kiedy łańcuch znajdzie się w odległości 1mm od wewnętrznej części prowadnicy przerzutki.
- Następnie ustawiamy łańcuch na najmniejszej zębatce z tyłu i najmniejszej z przodu.
- Manipulując śruba H ustawiamy prowadnicę przerzutki w ten sposób, aby jej zewnętrzna część znalazła się 1mm od łańcucha
- Następnie ustawiamy naciąg linki regulatorem w manetce, aż do momentu uzyskania płynnej zmiany biegów
- Regulację tylnej przerzutki zaczynamy od zmiany przełożeń na największą zębatkę z przodu i najmniejszą z tyłu oraz poluzowanie śruby mocującej linkę.
- Manipulujemy śrubą regulacyjną H, tak, by kółka przerzutki znalazły się w jednej linii z najmniejszą zębatką kasety
- Następnie dosuwamy dosuwamy przerzutkę jak najbliżej koła i sprawdzamy, czy jej kółka znajdują się w jednej linii z największą zębatką kasety. Jeżeli tak nie jest, regulujemy jej położenie za pomocą śruby L
- Kolejnym krokiem jest naprężenie linki oraz dokręcenie śruby mocującej linkę.
- Następnie sprawdzamy czy przełożenia zmieniają się płynnie. Jeżeli łańcuch ma problem ze wskoczeniem na wyższą zębatkę należy bardziej naciągnąć linkę. Naprężenie linki możemy ustawiać regulatorami na obu końcach pancerzy – zarówno po stronie przerzutki jak i przy manetce.
- Poluzuj śrubę którą przykręcona jest linka do ramienia hamulca.
- Ustaw wstępnie każdy klocek. W tym celu poluzuj nakrętkę klocka i dociśnij ramię hamulca do obręczy. Ustaw klocek tak, by równo dotykał obręczy, nie zahaczając o oponę, następnie dokręć nakrętkę (niekoniecznie na maksa, to na razie wstępne ustawianie).
- Następnie sprawdź czy klocki są w odpowiedniej odległości od ramion hamulca. Dociśnij oba klocki do obręczy i zmierz odległość pomiędzy końcem zaczepu linki, a drugim ramieniem, tak jak to widać na zdjęciu. Jeśli nie masz drugiej osoby do pomocy, możesz sobie pomóc gumką recepturką. Odległość ta powinna wynosić przynajmniej 39 milimetrów. W przeciwnym razie, zaczep może zacząć ocierać o drugie ramię podczas hamowania.
- Następnie dociśnij oba klocki do obręczy (przytrzymaj je gumką recepturką lub poproś kogoś o pomoc), jeszcze raz sprawdź czy klocek nie ociera o oponę i jest równo ustawiony.
- Włóż linkę z powrotem w śrubę mocującą. Ustaw linkę tak, by klocki były w odległości od 1 do 1,5 milimetra od obręczy. Następnie dokręć śrubą linkę. Dokręć również baryłkowe śruby przy klamkach hamulcowych.
Hamulce tarczowe występują w bardzo wielu modelach i dwóch podstawowych wariantach – mechaniczne (na linkę) oraz hydrauliczne (na płyn hamulcowy). Często rozwiązania poszczególnych producentów znacznie różnią się od siebie, dlatego najlepiej znaleźć w internecie instrukcję obsługi naszego konkretnego hamulca. Jeżeli nie mamy takiej możliwości warto pamiętać o kilku rzeczach:
- W hamulcach tarczowych jeden klocek pozostaje nieruchomy, natomiast drugi dociska tarczę. Pozycję nieruchomego klocka można regulować specjalnym pokrętłem lub śrubą, tak, aby znalazł się jak najbliżej tarczy, lecz nie obcierał jej.
- Następnie możemy regulować pozycję drugiego klocka poprzez ustawienia regulatorów po obu końcach pancerzy. W tym przypadku również zależy nam na jak najbliższym ustawieniu klocka względem tarczy, bez niechcianego tarcia.
- Należy regularnie sprawdzać i wymieniać klocki hamulcowe. Jeżeli nasz hamulec jest prawidłowo wyregulowany, klocki nie są zużyte, a mimo to odczuwamy spadek siły hamowania, zalecamy udanie się do profesjonalnego serwisu rowerowego.