1. Turn the wheel to position the tube valve in a comfortable pumping position and remove the plastic cap from the top of valve.
  2. Refer to the instructions in the Toolbox station to check the type of valve in your bike and by means of which the hole in the pump should be pumped. With the Presta valve it is necessary to loosen the nut at the end of the valve.
  3. Sprawdź zakres zalecanego ciśnienia (BAR/PSI) dla Twojego roweru. Zwykle tą informację można znaleźć z boku opony. Standardowo jest to wartość ok. 3 BAR
  4. Otwórz dźwignię adaptera pompki, umieść na zaworze i zamknij
  5. Napompuj koło sprawdzając wskazania ciśnieniomierza.
  6. Zdejmij adapter pompki, odwieś go na miejsce
  7. Zakręć plastikową nakrętkę (w przypadku zaworu Presta nie zapomnij dokręcić metalowej nakrętki)
  1. Zawieś rower za siodełko na stacji Toolbox, zmień przerzutkę na najmniejszą zębatkę (znacznie ułatwi to zdjęcie koła), oraz rozepnij hamulec – najpierw zaciśnij go rękoma, a następnie uwolnij linkę (w przypadku hamulców tarczowych nie ma takiej potrzeby).
  2. Otwórz zacisk koła lub poluzuj nakrętki na osi i wyjmij koło.
  3. Oprzyj 2 łyżki do opon o obręcz i podważ oponę, a następnie przeciągnij jedną łyżką dookoła obręczy
  4. Wyjmij dętkę, a następnie sprawdź, czy przedmiot, który ją przebił nadal nie znajduje się po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie opony. Jeżeli dziura jest duża oponę należy wymienić.
  5. Jeżeli masz przy sobie łatki do opon możesz nimi szybko zakleić przebite miejsce. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak wymiana dętki na nową.
  6. Sprawną dętkę należy delikatnie napompować, aby nabrała kształtu. Następnie umieść ją wewnątrz opony, rozpoczynając od włożenia zaworu w otwór w obręczy.
  7. Przy pomocy łyżki załóż krawędź opony na obręcz, a następnie [url=pompowanie koła]napompuj dętkę[/url]
  8. Zainstaluj koło z powrotem w rowerze i zapnij hamulec.
Co jakiś czas należy sprawdzić, czy w naszym rowerze nie pojawiły się tzw. ”luzy”. Chodzi o sytuacje, gdy z biegiem czasu niektóre śruby samoczynnie odkręcają się, przez co poszczególne części nie są ze sobą idealnie zespojone. Dobrze jest sprawdzić każdy element z osobna i dokręcić tam gdzie jest to konieczne w celu uniknięcia niebezpiecznej awarii oraz szybszego zużycia sprzętu. Przy dokręcaniu należy jedynie pamiętać, by nie używać zbyt wielkiej siły, co grozi uszkodzeniem gwintu.

  1. Regulację rozpoczynamy od umieszczenia łańcucha na największej zębatce z tyłu i najmniejszej tarczy z przodu.
  2. Sprawdź czy prowadnica przerzutki ustawiona jest równolegle do łańcucha. Jeżeli nie, konieczna jest poluzowanie śruby mocującej i korekta jej ustawienia.
  3. Na przerzutce znajdują się 2 śruby regulacyjne oznaczone symbolami L (low) i H (high). Dokręcamy śrubę L aż do momentu kiedy łańcuch znajdzie się w odległości 1mm od wewnętrznej części prowadnicy przerzutki.
  4. Następnie ustawiamy łańcuch na najmniejszej zębatce z tyłu i najmniejszej z przodu.
  5. Manipulując śruba H ustawiamy prowadnicę przerzutki w ten sposób, aby jej zewnętrzna część znalazła się 1mm od łańcucha
  6. Następnie ustawiamy naciąg linki regulatorem w manetce, aż do momentu uzyskania płynnej zmiany biegów
  1. Regulację tylnej przerzutki zaczynamy od zmiany przełożeń na największą zębatkę z przodu i najmniejszą z tyłu oraz poluzowanie śruby mocującej linkę.
  2. Manipulujemy śrubą regulacyjną H, tak, by kółka przerzutki znalazły się w jednej linii z najmniejszą zębatką kasety
  3. Następnie dosuwamy dosuwamy przerzutkę jak najbliżej koła i sprawdzamy, czy jej kółka znajdują się w jednej linii z największą zębatką kasety. Jeżeli tak nie jest, regulujemy jej położenie za pomocą śruby L
  4. Kolejnym krokiem jest naprężenie linki oraz dokręcenie śruby mocującej linkę.
  5. Następnie sprawdzamy czy przełożenia zmieniają się płynnie. Jeżeli łańcuch ma problem ze wskoczeniem na wyższą zębatkę należy bardziej naciągnąć linkę. Naprężenie linki możemy ustawiać regulatorami na obu końcach pancerzy – zarówno po stronie przerzutki jak i przy manetce.
  1. Poluzuj śrubę którą przykręcona jest linka do ramienia hamulca.
  2. Ustaw wstępnie każdy klocek. W tym celu poluzuj nakrętkę klocka i dociśnij ramię hamulca do obręczy. Ustaw klocek tak, by równo dotykał obręczy, nie zahaczając o oponę, następnie dokręć nakrętkę (niekoniecznie na maksa, to na razie wstępne ustawianie).
  3. Następnie sprawdź czy klocki są w odpowiedniej odległości od ramion hamulca. Dociśnij oba klocki do obręczy i zmierz odległość pomiędzy końcem zaczepu linki, a drugim ramieniem, tak jak to widać na zdjęciu. Jeśli nie masz drugiej osoby do pomocy, możesz sobie pomóc gumką recepturką. Odległość ta powinna wynosić przynajmniej 39 milimetrów. W przeciwnym razie, zaczep może zacząć ocierać o drugie ramię podczas hamowania.
  4. Następnie dociśnij oba klocki do obręczy (przytrzymaj je gumką recepturką lub poproś kogoś o pomoc), jeszcze raz sprawdź czy klocek nie ociera o oponę i jest równo ustawiony.
  5. Włóż linkę z powrotem w śrubę mocującą. Ustaw linkę tak, by klocki były w odległości od 1 do 1,5 milimetra od obręczy. Następnie dokręć śrubą linkę. Dokręć również baryłkowe śruby przy klamkach hamulcowych.

Hamulce tarczowe występują w bardzo wielu modelach i dwóch podstawowych wariantach – mechaniczne (na linkę) oraz hydrauliczne (na płyn hamulcowy). Często rozwiązania poszczególnych producentów znacznie różnią się od siebie, dlatego najlepiej znaleźć w internecie instrukcję obsługi naszego konkretnego hamulca. Jeżeli nie mamy takiej możliwości warto pamiętać o kilku rzeczach:

  1. W hamulcach tarczowych jeden klocek pozostaje nieruchomy, natomiast drugi dociska tarczę. Pozycję nieruchomego klocka można regulować specjalnym pokrętłem lub śrubą, tak, aby znalazł się jak najbliżej tarczy, lecz nie obcierał jej.
  2. Następnie możemy regulować pozycję drugiego klocka poprzez ustawienia regulatorów po obu końcach pancerzy. W tym przypadku również zależy nam na jak najbliższym ustawieniu klocka względem tarczy, bez niechcianego tarcia.
  3. Należy regularnie sprawdzać i wymieniać klocki hamulcowe. Jeżeli nasz hamulec jest prawidłowo wyregulowany, klocki nie są zużyte, a mimo to odczuwamy spadek siły hamowania, zalecamy udanie się do profesjonalnego serwisu rowerowego.